Archief 1959
Archief 1959
  • Home
  • Bloggers
  • Gastenboek
  • Jaaroverzicht
    • Januari 1959
    • Februari 1959
    • Maart 1959
    • April 1959
    • Mei 1959
    • Juni 1959
    • Juli 1959
    • Augustus 1959
    • September 1959
    • Oktober 1959
    • November 1959
    • December 1959
    • Dataloos 1959
    • Dataloos 1959 - 2
    • Dataloos 1959 - 3
  • Vacatures
  • Contact
    • Wie ben ik
    • Privacy
  • Zoeken
Home » Tour of the Fai

Toer of the Fai

De rallye kende een grote opkomst vanuit West-Duitsland. Het was ook de eerste grote na-oorlogse rallye waar Duitse sportvliegtuigen aan mee konden doen. Pas op 5 mei 1955 werd het verdrag getekend waarin de Bundesrepubliek Duitsland als onafhankelijke staat werd erkend waarbij vanaf februari 1955 het toegestaan werd om een duits civiel luchtvaart register te starten.   

Onder de deelnemers een delegatie afkomstig uit Polen. Zij namen deel aan de rondvlucht met drie Yak-18A's. Het ontwerp van de Yak-18 stamt uit 1947. het was een na-oorlogs gebouwde trainer opgebouwd uit een stalen buizen frame met doekbekleding en had een intrekbaar landingsgestel. Tussen 1947 em 1957 werden er 8334 Yak-18's gebouwd zowel voorzien van een neuswiel als een staart wiel. Veelal tweepersoons toestellen, echter ook gebouwd als eenzitter (Yak-18P). De Yak-18 werd ook in Polen gebouwd en daar gebruikt zowel door de luchtmacht als bij de staats vliegclubs.

De Scandinavische vertegenwoordigers bestonden uit 4 KZ-VII's uit Denemarken, welke tot de oudtjes behoorden en in 1946/1947 al in het register werden ingeschreven. Mooie deelnemer was de SE-BZN, een echte 
Messerschmitt Me.108 Taifun welke nog dienst had gedaan bij de Luftwaffe in Finland als de A2+GA. In 1946 in Noorwegen ingeschreven als de LN-DAT en in september 1955 verkocht in Zweden als de SE-BZN.   

Waren de Engelse sportvliegers nog voorzien van vertrouwde vliegtuigtypes als de Miles M.38 Messenger, M.65 Gemini en Percival P.28 Proctor, dan waren de Fransen het tegendeel met gloednieuwe vliegtuigtypes als de CEA Dr.100 waarvan het prototype een jaar daarvoor (14 juli 1958) net zijn eerste vlucht had gemaakt en de door Claude Rousseau op Dinard nieuw gebouwde CP.301B Emeraude.

Uit het zuiden van Europa ook leuke deelnemers zoals uit Spanje de EC-AKK een AISA I-11B Peche en de Jodel D.112 EC-AOX en uit Italie de Fairchild F.24R I-BIOR.  

Onder de toestellen de SL-AAT, een C-180 uit Saarland. Na de Tweede Wereldoorlog werd Saarland niet direct in de Bundesrepubliek Duitsland opgenomen omdat ook Frankrijk aanspraak maakte op inlijving van dit gebied, Pas in 1959 werd het Saarverdrag getekend waarna ook Saarland toetrad tot de Duitse Republiek. Dit betekende wel dat de vliegtuigen in Saarland in de periode 1953 t/m 1959 een eigen kenmerk toegekend kregen, nl SL-... De aanwezigheid van de SL-AAT op Rotterdam was daarbij het enige bezoek van een in Saarland ingeschreven vliegtuig aan Zestienhoven, want in 1959 werden alle toestellen ingeschreven in het West-Duitse luchtvaart register.  

De Nederlandse vertegenwoorigers aan deze rallye bestonden uit de twee Erco 425CD Ercoupes PH-NCE en PH-NCF, beiden tien jaar daarvoor (in 1949) ingeschreven, de Pa-12 Super Cruiser PH-NCY, de beiden M-1D Sokols van Rotterdam PH-NEM en PH-NFK. Drie Pa-22 Tri-Pacers vlogen mee, de PH-NGE, PH-RAC en PH-REP, toen nog een vrij nieuw sport vliegtuig van circa 2/3 jaar oud. Twee van de genoemde Tri-Pacers zouden begin jaren zestig verkocht worden en Nederland verlaten. Tot slot de twee Piper J3C-65 Cubs PH-UCG en PH-UCS van de Nationale Luchtvaart School die aan deze rallye deel zouden nemen. 

 

Bron: forum.oud16hoven

 

Ga terug...
© 20.05.2020  © Mario Callant - 9000 Gent - Website: anno 1959